Wydział Chemiczny

Praktyki studenckie

Aktualności

Uwaga! - zmiana Regulaminu praktyk i nowe dokumenty

13.03.2025

Oferta praktyk wakacyjnych w ramach Erasmus+ na Lulea University of Technology (Szwecja). Szczegóły w zakładce Oferty praktyk i staży.

13.03.2025

Grupa PCC uruchomiła swój program praktyk letnich. Szczegóły pod linkiem. Zapraszamy do aplikowania!

11.03.2025

ZASADY ORGANIZACJI PRAKTYK ZAWODOWYCH NA W3 - LATO 2024/2025

(Dotyczy osób, które będą realizować praktyki w semestrze letnim 2024/2025 i w wakacje)

Osoby, które chcą realizować praktyki zawodowe w trakcie semestru i wakacyjne, zachęcam do zapoznania się z ofertą praktyk zamieszczoną w zakładce „Oferty praktyk”, a także do kontaktu i przeszukania bazy Biura Karier. Na dole strony w zakładce „Dokumenty” znajduje się również wykaz firm (Baza firm), w których do tej pory studenci naszego Wydziału realizowali praktyki. Proszę rozpatrzeć również możliwość realizacji praktyk w ramach programu Erasmus+. Taka praktyka będzie również mogła zostać rozliczona jako obowiązkowa praktyka zawodowa. Przypominam, że student może także wnioskować o uznanie pracy zawodowej jako praktyki obowiązkowej.

Praktyki w skrócie:

W pierwszej kolejności proszę zapoznać się z Regulaminem praktyk i dokumentami, niezbędnymi do rozpoczęcia a później rozliczenia praktyk obowiązkowych i dodatkowych (dostępne w zakładce „Dokumenty”).

  1. Student znajduje firmę, w której będzie realizować praktyki zawodowe.
  2. Wypełnione elektronicznie Porozumienie (załącznik 4) o organizacji praktyk (2 egzemplarze) i Skierowanie (załącznik 5) należy przekazać do Pełnomocnika w celu akceptacji i podpisu w terminie konsultacji. W zakładce „Dokumenty” znajduje się wzór Porozumienia i Skierowania z instrukcją wypełniania (proszę  z nich korzystać, bo są tam już wprowadzone wszystkie dane ze strony Uczelni). Na prośbę mailową studenta do Pełnomocnika udostępniana jest również wersja angielskojęzyczna Porozumienia. Porozumienie może również najpierw podbić i podpisać firma, a student przekazuje je do Pełnomocnika. Podpisane przez Pełnomocnika Porozumienie i Skierowanie student przekazuje do firmy. Porozumienie musi zostać obustronnie podpisane przed rozpoczęciem praktyk. Niektóre firmy proponują swój wzór Porozumienia o organizacji praktyk (lub modyfikacje naszego wzoru). Proszę pamiętać, że taki wzór musi zostać przeprocedowany przez radców prawnych na Uczelni, więc należy go przesłać dużo wcześniej do Pełnomocnika w celu dalszego procedowania.
  3. Integralną częścią Porozumienia jest Ramowy Program Praktyk (załącznik 2). Jeśli firma nie akceptuje któregoś punktu programu (nie ma możliwości jego realizacji w firmie), firma może zaproponować zmienioną wersję ramowego programu praktyk.  

W przypadku praktyk odbywających się na Uczelni porozumienie podpisuje i podbija Kierownik Katedry w miejscu „firma”. Zwracam Państwa uwagę, że praktyka realizowana na Wydziale Chemicznym PWr jest niżej punktowana niż praktyka w firmie i jest rozwiązaniem "awaryjnym" (Kryteria oceny praktyki zawodowej – Załącznik 10 do Regulaminu). Nie ma również zgody na realizację praktyk obowiązkowych w trakcie realizacji badań do pracy dyplomowej.

  • Proszę pamiętać o ubezpieczeniu NNW na czas praktyk, które jest obowiązkowe.
  • Po zakończeniu praktyk należy do miesiąca po ich zakończeniu dostarczyć osobiście dokumenty rozliczeniowe z praktyk. Jeśli są to praktyki realizowane w wakacjedokumenty rozliczeniowe dostarczacie Państwo w październiku (zgodnie z harmonogramem dla kierunków). Niezbędne do rozliczenia dokumenty należy pobrać ze strony (zakładka „Dokumenty”).

Dokumenty niezbędne do rozliczenia praktyk obowiązkowych to:

  • Sprawozdanie z praktyk (wzór – załącznik 8); sprawozdanie (2-3 strony maszynopisu standardowego, wydruk dwustronny) powinno być potwierdzone przez firmę i zawierać szczegółowy plan praktyk, który Państwo realizowaliście, podpisany przez opiekuna praktyk i podbity przez firmę (Informacje nt. szczegółów zawartości Sprawozdania – poniżej).
  • Opinia o praktykancie wystawiana przez firmę (formularz oceny praktykanta – załącznik 6)
  • wypełniony danymi studenta Formularz oceny końcowej (załącznik 9).

W przypadku praktyki dodatkowej:

  • Sprawozdanie (wzór – załącznik 8); (max. 1 strona maszynopisu standardowego) potwierdzone przez firmę.
  • Zaświadczenie o odbyciu praktyki dodatkowej (załącznik 7).

Student powinien zapisać się na kurs „Praktyka zawodowa” na ostatnim semestrze studiów już po zrealizowaniu praktyk. Ocenę z kursu wystawia Pełnomocnik na podstawie dostarczonych przez studenta dokumentów rozliczeniowych. Ocenę z praktyk zrealizowanych i rozliczonych jeszcze przed ostatnim semestrem Pełnomocnik wpisuje w semestrze, w którym student zapisał się na kurs „Praktyka zawodowa”.

Wszystkie sprawy dotyczące praktyk zawodowych proszę załatwiać jedynie mailowo oraz w terminie konsultacji (najlepiej po wcześniejszym umówieniu), które są przewidziane we wtorki i czwartki w godzinach 13.00-15.00 (pok. 205, bud. C-6).

Ze względu na okres urlopowy, podpisywanie i procedowanie dokumentów rozpoczynających praktykę na semestr letni i wakacje 2024/2025 (Porozumienie i Skierowanie) proszę załatwiać w nieprzekraczalnym terminie do 15 lipca 2025.

W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości związanych z realizacją praktyk zawodowych proszę o kontakt mailowy z Pełnomocnikiem. Proszę również o kontakt w przypadku trudności ze znalezieniem miejsca odbycia praktyk.

dr hab. inż. Izabela Polowczyk, prof. uczelni

Pełnomocnik Dziekana ds. Praktyk Studenckich i Staży

04.03.2025

ogłoszenie o ofercie praktyk lub płatnego stażu w firmie ECM. Szczegóły w zakładce Oferty praktyk i staży.

05.02.2025

Prezentacja dotycząca wyjazdów na praktyki studenckie i staże w ramach programu Erasmus+ z wydziałowego spotkania informacyjnego      (5 lutego 2025 o godz. 13:15 w sali 2.15 w bud. A3).

14.10.2025

Oferta płatnych praktyk w B/S/H https://www.pracuj.pl/praca/platne-praktyki-w-obszarze-nieruchomosci-i-ochrony-srodowiska-wroclaw-zmigrodzka-143,oferta,1003656208

26.09.2024

Szanowni Państwo,

W związku z bliskim rozpoczęciem roku akademickiego 2024/2025, informuję, że:

  • wszystkie sprawy dotyczące praktyk zawodowych proszę załatwiać w terminach konsultacji, które są przewidziane we wtorki i czwartki w godzinach 13.00-15.00 (pok. 205, bud. C-6);
  • poniżej znajdziecie Państwo harmonogram terminów składania dokumentów związanych z rozliczeniem się z odbytych praktyk zawodowych zrealizowanych w wakacje:

L.p.

Kierunek studiów Termin
1. Inżyniera Chemiczna i Procesowa; Chemia i Inżyniera  Materiałów 03 i 08.10.2024
2. Biotechnologia 10 i 15.10.2024
3. Chemia i Analityka Przemysłowa 17 i 22.10.2024
4. Technologia Chemiczna 24 i 29.10.2024

UPRZEJMIE PROSZĘ STUDENTÓW O DOSTARCZANIE DOKUMENTÓW ZGODNIE Z HARMONOGRAMEM!

W celu rozliczenia praktyk należy dostarczyć następujące dokumenty (dostępne w zakładce: https://wch.pwr.edu.pl/studenci/praktyki-studenckie/dokumenty):

sprawozdanie z praktyk (zał. 8) - w przypadku praktyki obowiązkowej: 2-3 strony, w przypadku praktyki dodatkowej: 1/2 strony, sprawozdanie powinno zawierać szczegółowy plan praktyk, który Państwo realizowaliście, podpisany przez opiekuna praktyk i podbity przez firmę,

ocena/zaświadczenie od pracodawcy (formularz oceny praktykanta, zał. 6) w przypadku praktyki obowiązkowej lub zaświadczenie o odbyciu praktyki dodatkowej (zał. 7) w przypadku praktyki dodatkowej),

- wypełniony danymi studenta formularz oceny końcowej (ocena końcowa, zał. 9) - tylko praktyka obowiązkowa.

Przypominam również o konieczności dostarczenia oryginału porozumienia podpisanego przez firmę (jeżeli do tej pory nie został dostarczony) wraz z dokumentami rozliczeniowymi.

Dodatkowo, proszę pamiętać o dostarczeniu z dokumentami rozliczeniowymi programu szczegółowego praktyk potwierdzonego przez opiekuna i zrealizowanego przez Państwa.

Przypominam studentom ostatniego semestru studiów I stopnia (inżynierskich) o obowiązku zapisania się na kurs „Praktyki zawodowe”. Jeżeli praktyki rozliczone były wcześniej, ocena za kurs zostanie wpisana przeze mnie do końca semestru, w którym student zapisany jest na kurs. Gdyby ocena się nie pojawiła do końca listopada, proszę o kontakt w celu wyjaśnienia sprawy.

Przypominam, że student może także wnioskować o zaliczenie pracy zawodowej lub działalności gospodarczej za obowiązkową praktykę zawodową. W tym celu należy przedłożyć wniosek o uznanie pracy zarobkowej (zał. 3) oraz sprawozdanie (zał. 8) i opinię od pracodawcy (zał. 6).

W związku z pytaniami, co powinno być zawarte w sprawozdaniu z praktyki obowiązkowej informuję, że należy opisać po kolei, czym się Państwo zajmowali na praktykach, jakie zadania wykonywali, w jakim zakresie został zrealizowany ramowy program praktyk (załącznik do Porozumienia), jaka wiedza, umiejętności i kompetencje ze studiów przydały się Państwu w trakcie praktyk, jakiej wiedzy, jakich umiejętności i kompetencji społecznych nabyli Państwo w trakcie realizacji praktyk. Wg karty przedmiotu powinny to być następujące efekty kształcenia:

Z zakresu wiedzy: Zna podstawową strukturę organizacyjną firmy, zasady organizacji pracy i podział kompetencji, procedury procesu planowania pracy i jej kontroli. Ma wiedzę ścieżki awansu zawodowego.

Z zakresu umiejętnościMa umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej. Ma umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy do twórczego analizowania i rozwiązywania różnych problemów inżynierskich.

Z zakresu kompetencji społecznych: Wyrobienie nawyków zachowania w sposób profesjonalny, przestrzeganie zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów technicznych i kulturowych. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest otwarty na wymianę myśli i nowe wyzwania.

Proszę dodatkowo napisać, jak realizacja praktyki wpłynie na Państwa przyszłą karierę.

Do sprawozdania proszę załączyć również szczegłowy program praktyk potwierdzony przez opiekuna.

Z poważaniem,

dr hab. inż. Izabela Polowczyk, prof. uczelni

Pełnomocnik Dziekana ds. Praktyk Studenckich i Staży

 

Informacja dotycząca praktyk naukowo-badawczych

Szanowni Państwo,

Przypominam, że jako studenci naszego Wydziału macie możliwość realizacji tzw. praktyk naukowo-badawczych (Zarządzenie Dziekana nr 5/2014). Aby uzyskać zgodę na realizację praktyk naukowo-badawczych w laboratoriach Wydziału Chemicznego, należy złożyć w dziekanacie podanie do Prodziekana ds. studenckich o zgodę na wykonanie badań laboratoryjnych w danym semestrze. 

Po odbyciu tej praktyki składacie Państwo w dziekanacie dokument rozliczeniowy (Raport z odbycia praktyki naukowo-badawczej - Załącznik 1 do ZD 5/2014) i praktyka ta zostaje wpisana do suplementu dyplomu, jako dodatkowe osiągnięcie studenta w czasie studiów.

Z poważaniem,

dr hab. inż. Izabela Polowczyk, prof. uczelni

Pełnomocnik Dziekana ds. Praktyk Studenckich i Staży

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję